O zaletach posiadania klimatyzacji w aucie wie każdy, kto choć raz był zmuszony do jazdy samochodem w upalny dzień. Częste i długotrwałe korzystanie z klimatyzacji, mimo że jest praktyczne i komfortowe, może nieść za sobą również wymagające większej uwagi i inwestycji zobowiązania. Jednym z nich jest systematyczny serwis. Długo odraczana kontrola i wsparcie serwisowe klimatyzacji po pewnym czasie może zaowocować kosztowną naprawą. 

Serwis i kontrola stanu klimatyzacji w samochodach Citroen

Profilaktyka klimatyzacji jest szczególnie polecana kierowcom samochodów, które mają więcej niż 3 lata. Zużyta i mniej wydajna klimatyzacja wymaga profesjonalnego serwisowania i dokładnej diagnostyki, która wcale nie jest tak skomplikowana, jak się wydaje. Oto jak przebiega serwis układu klimatyzacji:

  1. We współczesnych samochodach podstawowym narzędziem do sprawdzenia stanu auta jest komputer pokładowy podpinany do gniazda diagnostycznego. Dzięki temu można odczytać zapis pracy klimatyzacji oraz wykryć przypuszczalne błędy sterownika. Ta metoda pozwala na szybkie zdiagnozowanie stanu układu w samochodzie. 
  2. Kolejnym krokiem jest tymczasowe wycofanie używanego czynnika chłodzącego poprzez podłączenie maszyny odsysającej. Kiedy układ klimatyzacji jest już pozbawiony czynnika, maszyna wytwarza próżnię. Utrzymanie się próżni w układzie jest kluczowym sygnałem dla serwisanta – jeśli próżnia zanika to znak, że obieg klimatyzacji jest nieszczelny i należy zająć się jego naprawą. Za prawidłowe uznaje się utrzymanie próżni przez 30 minut – wtedy mamy pewność, że klimatyzacja jest sprawna. 
  3. Po kontroli stanu obiegu przychodzi czas na uzupełnienie czynnika chłodzącego połączonego z olejem, niezbędnego do ochrony kompresora przed zatarciem. Uzupełnienie jest konieczne, ponieważ na skutek pracy klimatyzacji, czynnika ubywa w naturalny sposób. Jest to zazwyczaj 10% – 15% jego objętości i zjawisko to uznaje się za normalną eksploatację. 

Usługa dodatkowa – odgrzybianie

Nabicie klimatyzacji to nie jedyny zabieg umożliwiający cieszenie się z jazdy w optymalnej dla nas temperaturze. Aby móc w pełni korzystać z uroków podróży, warto zainteresować się odgrzybianiem klimatyzacji. W naszym serwisie oferujemy usługę ozonowania polegającą na wykorzystaniu generatorów ozonu do dezynfekcji i odgrzybienia klimatyzacji oraz kabiny samochodowej. Użyty tritlen nie tylko doskonale odkaża, ale również jest eliminatorem nieprzyjemnych zapachów, tak chętnie gromadzących się na tapicerce i podsufitce. Na czas wykonywania usługi należy opuścić pojazd, aby generowany ozon nie zaszkodził naszemu zdrowiu.

Dodatkowa usługa – zmiana filtra kabinowego

Aby serwis klimatyzacji był w pełni wykonany zaleca się również wymianę filtra kabinowego, który eksploatuje się w stosunkowo krótkim czasie i należy go wymieniać co najmniej raz do roku. Dodatkowo, średnio co dwa lata należy zająć się wymianą osuszacza – ma on określoną pojemność i jego zmiana jest niezbędna do efektywnego chłodzenia. 

Usługi serwisu Citroen Zdunek w zakresie serwisu klimatyzacji. Oferta na lato 2022.

  • Cena za podstawową obsługę układu klimatyzacji (w tym badanie próżnią) w tym sezonie to 169zł + 1zł za każdy gram uzupełnionego czynnika chłodzącego. Olej do sprężarki jest w cenie podłączenia maszyny serwisowej.

Należy pamiętać, że średnia pojemność układu klimatyzacji to 550 g, a przeciętny, roczny ubytek czynnika na skutek użytkowania wynosi około 10-15%. Ten z pozoru niewielki ubytek skutkuje zaburzeniem pracy klimatyzacji i zmniejszeniem jej wydajności. 

  • Odgrzybianie klimatyzacji oraz wymiana filtra kabinowego to usługi dodatkowe. Ich ceny różnią się w zależności od modelu samochodu oraz wybranych rozwiązań. Aby dowiedzieć się więcej i uzyskać szczegółową wycenę, zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą.

Stała dbałość o stan klimatyzacji owocuje w zwiększeniu jej żywotności oraz efektywnym chłodzeniu. Naszą ofertę kierujemy szczególnie do właścicieli samochodów trzyletnich i starszych.

Motoryzacyjna dawka wiedzy: klimatyzacja i jej podzespoły

Klimatyzacja to element wyposażenia samochodu, który umożliwia ustawienie optymalnej dla użytkownika pojazdu temperatury wewnątrz kabiny. W jej skład wchodzą połączone ze sobą w obiegu zamkniętym części. Awaria lub nieszczelność nawet jednej z nich doprowadza do zmniejszenia wydajności chłodzenia i powolnego, ale sukcesywnego ubytku płynu chłodzącego. Szybka reakcja i regularne serwisowanie pozwalają na uchronienie się od bardzo drogich napraw. Oto co składa się na klimatyzację:

  • Czynnik chłodzący

Bez niego nie byłoby możliwe ochłodzenie wnętrza kabiny. To on pod wpływem przemieszczania się w obiegu zmienia swój stan skupienia, poziom zanieczyszczenia i temperaturę, aby trafić do kabiny jako czysty, chłodny gaz. Dodatkowym zadaniem krążącego po układzie czynnika chłodzącego jest rozprowadzenie oleju smarującego, chroniącego kompresor przed korozją i zatarciem. 

  • Sprężarka klimatyzacji – kompresor

Zadaniem kompresora jest sprężanie czynnika chłodzącego, który następnie trafia do skraplacza. Kompresor pracuje jak pompa ssąco-tłocząca, aby utrzymać czynnik chłodzący w stałym ruchu. Umożliwia to poprawne i efektywne działanie klimatyzacji oraz sprawne ochłodzenie kabiny. Jeśli kompresor ulegnie zepsuciu, na przykład zatarciu, trzeba się liczyć z dużymi kosztami naprawy. Zależnie od modelu samochodu zakup i zainstalowanie nowej sprężarki to koszt co najmniej tysiąca złotych. 

  • Skraplacz 

Skraplacz to jeden z dwóch wymienników ciepła w układzie klimatyzacji. To w nim odprowadzony czynnik chłodzący ponownie staje się cieczą, osiągając przy tym bardzo wysoką temperaturę. Zadaniem skraplacza jest jej obniżenie możliwe jedynie przy odpowiedniej wentylacji. Od pracy tej części klimatyzacji, zależy wydajność chłodzenia. 

  • Osuszacz

Pełni rolę filtra. Czynnik chłodzący w stanie ciekłym zostaje przepuszczony przez absorbujący wilgoć granulat. Ciecz zostaje oczyszczona ze wszelkich zanieczyszczeń:cząstek stałych, pyłów i owadów, które dostają się do obiegu klimatyzacji w wypadku awarii kompresora lub nieszczelności i błędnego zamontowania części.

  • Zawór rozprężający

Zawór rozprężający (komora wysokiego ciśnienia) to element termostatyczny obiegu klimatyzacji osadzony między osuszaczem a parownikiem. Zadaniem zaworu jest obniżenie temperatury i ciśnienia czynnika chłodzącego, a także regulacja napełnienia parownika. 

  • Parownik

W tym elemencie klimatyzacji dochodzi do ponownej zmiany stanu skupienia czynnika chłodzącego z ciekłego na gazowy. W trakcie tego procesu powietrze pobrane z zewnątrz zostaje osuszone, schłodzone i wypuszczone przez wentylację do wnętrza samochodu. Skroplona woda gromadzi się w misce pod parownikiem, skąd za pomocą wężyka jest odprowadzona na zewnątrz pojazdu. 

Skutki zaniedbania klimatyzacji – uzyskaj pomoc w Serwis Citroen Gdańsk.

Rzadkie serwisowanie klimatyzacji to prosta droga do przeoczenia drobnych uszkodzeń lub błędów montażowych, które ujawniają się z czasem i mogą przysporzyć wielu problemów. Do najczęstszych awarii układu klimatyzacji należą:

  • Spadek wydajności klimatyzacji 

Najbardziej powszechnym problemem jest niewystarczająca ilość czynnika chłodzącego, który w trakcie roku eksploatowania zużywa się na poziomie 10-15%. Jeśli dbamy o uzupełnienie czynnika chłodzącego minimum raz na dwa lata, a jego niedobory coraz częściej dają o sobie znać, warto zdiagnozować samochód pod kątem nieszczelności układu klimatyzacji. Kolejną powszechną awarią klimatyzacji jest uszkodzenie skraplacza (chłodnicy). Jest to delikatna część podatna na zanieczyszczenia i korozję oraz uszkodzenia mechaniczne podczas jazdy, na przykład uderzenie niewielkich kamyczków. 

  • Problemy zdrowotne w trakcie jazdy 

Wilgotne środowisko pracy klimatyzacji oraz fakt, że ten układ pobiera ciepło z kabiny auta sprawiają, że w samochodzie chętnie rozwijają się bakterie oraz grzyby, które mogą pogorszyć stan naszego zdrowia. Szczególnie narażone na działanie mikrobiomów są dolne i górne drogi oddechowe, oczy, skóra oraz błona śluzowa ust i nosa. Powstające alergeny i toksyny mogą nasilić reakcje obronne układu odpornościowego, powodując kaszel, świąd skóry, łzawienie oczu czy duszności. Zauważenie takich dolegliwości w trakcie korzystania z klimatyzacji, wiąże się z jak najszybszą kontrolą układu klimatyzacji oraz odgrzybieniem jej i zdezynfekowaniem.