Wielu współczesnych producentów zaczynało od małych firm, które produkowały podzespoły lub maszyny, co z kolei przerodziło się w duże koncerny, które znamy obecnie. Świetnym przykładem może być marka Citroen, która dziś jest rozpoznawana jako jeden z największych i najpopularniejszych producentów samochodów osobowych. Historia Citroena rozpoczyna się od wytwarzania maszyny do obróbki kół zębatych daszkowych. To właśnie ten element stał się inspiracją do zaprojektowania logo, które doskonale znamy do dziś.

Odważna stylistyka to znak rozpoznawczy

Już pierwsze modele Citroena, jakie kiedykolwiek powstały, wyróżniały się bardzo indywidualnym i niepowtarzalnym designem. Projektanci przykładali wiele uwagi do tego, by samochodu spod znaku Citroena mogły wyróżniać się na drodze. Mimo że pierwsze modele opuściły fabrykę ponad 100 lat temu, to już wtedy były one nieco inne niż pojazdy konkurencyjnych marek.

Citroen HY

Tuż po zakończeniu II Wojny Światowej, Citroen wrócił do realizowania swoich przedwojennych planów. Jednym z nich było wprowadzenie do sprzedaży samochodu dostawczego, który był odpowiedzią na ogromne zapotrzebowanie rynku na ten właśnie segment pojazdów. Oczywiście, jak na Citroena przystało, duże pole do popisu dostali tutaj projektanci, którzy stworzyli nietuzinkowy i do dziś rozpoznawalny samochód, który łączył w sobie bardzo ciekawy design, a także wysokie walory użytkowe.

Citroen 2CV

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli w dziejach marki jest jednak 2CV. W zamyśle producenta miał być to mały i tani w zakupie oraz utrzymaniu pojazd, na zakup, którego mógł pozwolić sobie niemalże każdy. Wszedł do masowej produkcji w 1949 roku i wyróżniał się… wyglądem. Bardzo szybko został okrzyknięty mianem „brzydkiego kaczątka”, jednak prosta budowa i niskie koszty zakupu sprawiły, że stał się on bardzo popularny wśród kierowców. Pojazd miał dwucylindrowy silnik pracujący w układzie bokser, chłodzony powietrzem oraz zawieszenie, oparte na wahaczach i poziomych sprężynach

Citroen DS

To zupełnie inny przedstawiciel, całkowicie odmiennych czasów. W 1955 roku na targach w Paryżu swoją premierę miał model DS. Samochód wyróżniał się swoim opływowym kształtem, wygodnym i bardzo przestronnym wnętrzem, a także ciekawymi rozwiązaniami technicznymi, które w tamtym okresie dopiero zyskiwały popularność. Samochód bardzo szybko zjednał sobie serca kierowców i już pierwszego dnia przyjęto ponad 12 tysięcy zamówień. Jest to szczególnie imponujący wynik, biorąc pod uwagę fakt, że auto było stosunkowo drogie jak na tamte czasy.

Citroen CX

Ogromny sukces modelu DS wymusił na producencie stworzenie kolejnego samochodu, który nawiąże do swojego poprzednika i ponownie osiągnie znakomite wyniki sprzedaży. W ten właśnie sposób powstał Citroen CX, czyli kolejna legenda należąca do grona marki. Nazwa odnosiła się do bardzo niskiego oporu powietrza, który został osiągnięty przez starannie przemyślaną i zaplanowaną stylistykę. Dzięki temu auto było zdecydowanie szybsze, bardziej oszczędne, a dodatkowo udało się wyeliminować wiele hałasów wywoływanych przez szum powietrza. Produkcja modelu zakończyła się w 1991 roku, jednak do dziś jest jednym z najbardziej pożądanych Citroenów w historii.

… i wiele więcej

Oczywiście kultowych modeli Citroena jest wiele więcej i nie sposób wszystkie je przytoczyć. Należy przyznać, że marka zdecydowanie wyróżnia się na tle swoich konkurentów, a wybitne modele na stałe zapisały się na kartach motoryzacji.