W połowie 2022 roku, francuski producent samochodów Citroën zaprezentował nowy model ze swojej gamy – C4 X. Jego produkcja wraz z wejściem na polski rynek rozpoczęła się początkiem 2023 roku, a już teraz są one dostępne w ofercie dealera Grupy Zdunek. Pojazd ten, zgodnie z koncepcją marki wykracza poza pewne schematy, przez co warto jest przyjrzeć mu się nieco bliżej.

Kompaktowy hatchback z dużą ilością miejsca, posiadający cechy SUVa i sedana – tak w krótki sposób można zdefiniować nowego Citroëna C4 X. To średniej wielkości pojazd, wprowadzający na rynek motoryzacyjny sporą dawkę świeżości i rzucający wyzwanie tradycyjnemu sposobowi klasyfikowania samochodów osobowych.

Nieustanne dążenie do nowoczesności

Zamknięcie poszczególnych cech kompaktowego hatchbacka, sedana i SUVa w jednym samochodzie, wywołało spory rozgłos w świecie motoryzacji. Trzeba przyznać, że sama bryła nadwozia jest zaprojektowana niezwykle estetycznie, a auto na ulicy prezentuje się w sposób przyciągający wzrok przechodniów. Można w łatwy sposób zaobserwować typową dla nadwozia fastback linię dachu, opadającą w kierunku pokrywy bagażnika. Ta natomiast jest znacznie wydłużona, co po części może być charakterystyczne dla sedanów, a dodatkowo zwiększa pojemność bagażnika.

Samochód, biorąc pod uwagę sylwetkę kompaktowego hatchbacka, wymiarami zdecydowanie odbiega od tej koncepcji. Długość mierząca 4600 mm, szerokość 1800 mm oraz wysokość 1525 mm, to wartości bez wątpienia bardziej znajome większym segmentom pojazdów. Nowy Citroën C4 X i elektryczny ë-C4 X są o 24 cm dłuższe od swojego poprzednika C4. Mimo to, zastosowano w nich identyczny rozkład osi wynoszący 2670 mm. Producent wyeliminował jednak błędy z przeszłości i już teraz wiadomo, że ilość miejsca dla pasażerów jest dużo większa niż miało to miejsce u starszego brata.

Technologia jednostek napędowych pozostała w tym modelu niezmienna. Samochód dysponuje wieloma wariantami silników benzynowych i wysokoprężnych. To samo dotyczy elektrycznej wersji, nazwanej ë-C4 X.

Wersje nowego Citroëna C4 X i ë-C4 X

Nowe Citroëny zostały wypuszczone do sprzedaży w czterech wersjach wyposażeniowych – FEEL, FEEL PACK, SHINE oraz SHINE PACK. Znacznie bogatsza jest jednak gama silników w tych samochodach.

Grupa Zdunek posiada w ofercie silniki benzynowe 1.2 PureTech w wersji zarówno 100 KM oraz 130 KM. Słabsza jednostka wyposażona jest w manualną, 6-stopniową skrzynię biegów. Częściej wybieranym silnikiem 1.2 PureTech 130 Stop & Start 6.4 operuje natomiast ośmioprzełożeniowa, w pełni automatyczna skrzynia.

W stałej sprzedaży dostępny jest także jeden silnik wysokoprężny, a dokładniej 1.5 BlueHDI Stop & Start 6.4, również o mocy 130 KM. Przez wzgląd na zastosowaną technologię obiegu Diesla, taka wersja posiada znacznie większy moment obrotowy, a to samoistnie świadczy o zwiększonej dynamice pojazdu.

Jednostka elektryczna, zastosowana w modelu Citroëna ë-C4 X może natomiast budzić podziw wśród konkurencji. To silnik o mocy 136 KM, połączony z automatyczną skrzynią biegów i będący w stanie wytrzymać na jednym cyklu WLTP nawet 360 km. Moment obrotowy w takim samochodzie, już przy samym starcie wynosi 260 Nm, co jest niewątpliwie dobrym wynikiem.

Dla kogo przeznaczony nowy C4 X oraz ë-C4 X?

Taki Citroën jest przeznaczony dla tych osób, które oczekują od samochodu wygody, pełni komfortu i sporej przestrzeni. Kompaktowym hatchbackiem może wbrew pozorom swobodnie podróżować cała rodzina, a duża pojemność bagażnika pozwoli na zabranie ze sobą sporej ilości rzeczy. Kierowca nie powinien narzekać również na dynamikę samochodu, która pozwala na sprawne poruszanie się zarówno po mieście, jak i na dłuższych trasach.